شيخ حسين انصاريان
332
تفسير و شرح صحيفه سجاديه (فارسى)
2 - استخاره به قرآن 3 - استخاره به رقاع 4 - استخاره به تسبيح 1 - استخاره به دعا جابر بن عبداللَّه مىگويد : رسول خدا صلى الله عليه و آله استخاره را به ما آموخت چنان كه سورهاى از قرآن را آموخت ، و مىفرمود : هرگاه يكى از شما قصد كارى كند دو ركعت نماز غير از نماز واجب بجا آورد سپس بگويد : اللَّهُمَّ انّى اسْتَخيرُكَ بِعِلْمِكَ ، وَ اسْتَقْدِرُكَ بِقُدْرَتِكَ ، وَ اسْأَلُكَ مِنْ فَضْلِكَ الْعَظيمِ ، فَانَّكَ تَقْدِرُ وَ لا اقْدِرُ ، وَ تَعْلَمُ وَ لا اعْلَمُ ، وَ انْتَ عَلّامُ الْغُيُوبِ . اللَّهُمَّ انْ كُنْتَ تَعْلَمُ انَّ هذا خَيْرٌ لى فِى دينى وَ مَعاشِى وَ عاقِبَةِ امْرى اوْ قالَ عاجِلِ امرى و آجِلِه فَاقْدِرْهُ لى وَ يَسِّرْهُ لى ، ثُمَّ بارِكْ لى فيهِ ، اللَّهُمَّ وَ انْ كُنْتَ تَعْلَمُ انَّ هَذا الاْمْرَ شَرٌّ لى فِى دينى وَ مَعاشى وَ عاقِبَةِ امْرى فاصْرِفْهُ عَنّى ، وَ اصْرِفْنى عَنْهُ ، وَاقْدِرْ لِىَ الْخَيْرَ حَيْثُ كانَ ، ثُمَّ رَضِّنى بِهِ . « 1 » الهى ! من از تو به دانائيت خير و نيكى درخواست مىكنم ، و به توانائيت مىخواهم كه خير را بهرهء من گردانى ، و احسان بزرگ تو را مىطلبم زيرا تو توانائى و من ناتوانم ، و تو مىدانى و من نمىدانم ، و تو به نهانىها عالِمى ، بار خدايا ! اگر مىدانى اين كار در دين و زندگى و پايان كارم براى من خير و نيكى است پس آن را برايم مقدّر و آسان و مبارك و نيكو گردان . و اگر مىدانى اين كار در دين و زندگى و پايان كارم براى من شرّ و بدى است پس
--> ( 1 ) - بحار الأنوار : 88 / 265 ، باب 7 ، ذيل حديث 18 ؛ مستدرك الوسائل : 6 / 236 ، باب 1 ، حديث 6795 .